بیش از ۱۰۰ ناظر بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات در سریلانکا

بیش از ۱۰۰ ناظر بین‌المللی قرار است برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری آتی وارد سریلانکا شوند، و چندین هیأت نظارتی هم‌اکنون در کشور حضور دارند

 بنابه گزارش آژانس‌های محلی نظارت بر انتخابات،  بیش از ۱۰۰ ناظر بین‌المللی قرار است برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری آتی وارد سریلانکا شوند، و چندین هیأت نظارتی هم‌اکنون در کشور حضور دارند. در میان این ناظران، نمایندگانی از اتحادیه اروپا (EU)، کشورهای مشترک‌المنافع، و شبکه آسیایی برای انتخابات آزاد (ANFREL) حضور دارند، در حالی که گروه‌های دیگری از کشورهای آسیایی و روسیه قرار است در اواخر این هفته به آن‌ها ملحق شوند.

این خبر به نقل از کمیسیون انتخابات سریلانکا نوشت: «برخی ناظران مجوز دسترسی به مراکز شمارش آرا را دریافت کرده‌اند تا نظارت دقیق‌تری بر روند انتخابات داشته باشند.» راتنایاکه، رئیس کمیسیون انتخابات، به روزنامه ساندی مورنینگ گفت که ناظران بین‌المللی که پیش‌تر به سریلانکا رسیده‌اند، فعالیت‌های نظارتی خود را آغاز کرده‌اند، از جمله نظارت بر رأی‌گیری پستی.

او گفت: «ناظران از اتحادیه اروپا، کشورهای مشترک‌المنافع و ANFREL هم‌اکنون در سریلانکا هستند. با این حال، ناظران بین‌المللی که ما رسماً دعوت کرده‌ایم، هنوز وارد سریلانکا نشده اند. این گروه شامل یک هیأت آسیایی، نمایندگانی از هفت کشور آسیایی و یک گروه روسی هستند که قرار است ۱۸ سپتامبر وارد کلمبو شوند.» راتنایاکه در پاسخ به پرسشی درباره حوزه‌های تمرکز خاص ناظران بین‌المللی، گفت: «کمیسیون انتخابات دخالتی در برنامه‌های آن‌ها ندارد. آن‌ها برنامه‌های خود را برای نحوه نظارت تنظیم کرده‌اند. به آن‌ها اجازه داده شده که وارد حوزه های  رأی‌گیری شوند و همچنین به برخی ناظران اجازه داده‌ایم به سالن‌های شمارش آرا نیز دسترسی داشته باشند.»

راتنایکه افزود که دولت هیچ بودجه یا امکاناتی برای ناظران بین‌المللی اختصاص نداده است و این پشتیبانی فقط به ناظران محلی ارائه می‌شود. در همین حال، روهانا هتیاراچچی، مدیر اجرایی انجمن اقدام برای انتخابات آزاد و عادلانه (PAFFREL) گفت: «حدود ۷۸ ناظر از اتحادیه اروپا، ۳۰ نفر از کشورهای مشترک‌المنافع و ۱۰ نفر از ANFREL حضور دارند که مجموعاً حدود ۱۱۵ ناظر بین‌المللی را تشکیل می‌دهند.»

هتیاراچچی افزود که کمیسیون انتخابات همچنین شبکه آسیایی انتخابات آزاد ANFREL را برای یک نظارت دو روزه دعوت کرده است.وی افزود امسال، تعداد کل ناظران بین‌المللی حدود ۱۱۵ نفر خواهد بود که رقم نسبتاً زیادی است.»

منبع: https://www.themorning.lk/articles/PfVc۳XqEXkm۴zE۵l۵Rxk

کد خبر 21075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =